Dünyanın bilinen en eski ağaçlarından biri zeytin ağacıdır. Şu anda zeytinyağı kullanımıyla bilinen Akdeniz bölgesine yaklaşık 6.000 yıl önce yayıldığı düşünülüyor.
Bu benzersiz yeşil ve lezzetli yağ, satın aldığınız türe bağlı olarak daha az yeşil ve daha az lezzetli olabilir. Yüksek sıcaklıkta veya fırınlamada kullanmak istiyorsanız, “hafif” zeytinyağlarından birini deneyin. Bu tür, klasik zeytin aromasından yoksun, açık renkli yağ üreten ince bir filtreleme işleminden geçer.
Salata sosları için veya pişirildikten sonra bir yemeğe eklemek için kokulu ve lezzetli bir yağ doğru tercih olacaktır. The Food Network’ e göre, sızma ve soğuk preslenmiş zeytinyağı (sadece basınç içeren, düşük asitli bir yağ üreten kimyasal içermeyen bir işlem) en aromalı ve en iyi tür olarak kabul edilir.
Gittikçe daha fazla insan zeytinyağı ile yemek pişiriyor. Akdeniz mutfağının yaygınlaşması veya yağın kendine özgü tadı veya potansiyel sağlık yararları nedeniyle daha fazla tercih ediliyor.

Omega-3 ve Tekli Doymamış Yağ

Beslenme uzmanları, balıklarda ve bazı bitki besinlerinde bulunan bir tür çoklu doymamış yağ olan omega-3 yağ asitlerini “akıllı yağ” olarak kabul ediyor. Diğer “akıllı yağ” ise tekli doymamış yağdır – zeytinyağı bakımından zengindir.
The Newsletter of Food, Nutrition & Health de yayınlanan bir makaleye göre, tekli doymamış yağların geri kalanını oluşturan çoklu doymamış yağlar ile yağ alımınızın çoğunu oluşturmasını önermektedir.
Son yıllarda, FDA artık zeytinyağı etiketlerinin tekli doymamış yağının kalp hastalığı risklerini azaltabileceği iddiasını taşımasına izin veriyor. “Sınırlı ve kesin olmayan bilimsel kanıtların” günde yaklaşık 2 yemek kaşığı zeytinyağı yemenin kalp hastalığı riskini azaltabileceğini öne sürüyor. Bu olası faydayı sağlamak için, zeytinyağının diyetinizdeki benzer miktarda doymuş yağın yerini alması ve bir günde yediğiniz toplam kaloriyi artırmaması gerektiğini ekliyor.
Zeytinyağının potansiyel sağlık yararları kalp hastalığında bitmiyor.
Son zamanlarda yapılan araştırmalar, balıkta bulunan omega-3’lerin yanı sıra tekli doymamış yağların kanseri teşvik etme olasılığının en düşük olduğunu öne sürüyor.
Ve tabii ki zeytinyağı, Akdeniz diyetinin önemli bir bileşenidir. Diğerleri ise meyve, sebze, kuruyemiş ve tam tahıllardır. Birkaç çalışma, bu tür bir diyetin, sağlıklı yaşlı yetişkinlerin yaşamlarına yıllar eklemekten metabolik sendrom riskini azaltmaya kadar birçok sağlık yararına sahip olabileceğini göstermiştir.
Herhangi bir yağın – “sağlıklı” bir yağın bile – bol miktarda kalori içerdiğini unutmamak önemlidir.
Zeytinyağına ekmeği daldırmanın popüler İtalyan restoranı uygulaması, biraz zeytinyağının tadını çıkarmanın kolay bir yoludur, ancak dikkat etmek gerekiyor. Taze ekmekle birlikte 3 yemek kaşığı zeytinyağını rahatlıkla tüketebilirsiniz. Bu, ekmek dahil değil, toplam 360 kaloriye denk gelir!

Zeytinyağının Saklanması ve Kullanılması

Zeytinyağını ne kadar süre saklayabileceğiniz, onu nasıl sakladığınıza bağlıdır.
En kötü senaryoda – temiz camda şişelenmiş ve sıcak şarküteri ürünlerinin üzerinde bir süpermarket rafından satılan filtrelenmemiş, geç hasat zeytinyağı – yaklaşık üç ay saklayabilirsiniz. En iyi senaryoda (erken hasat, sızdırmaz bir teneke veya koyu renkli şişede filtrelenmiş yağ ve serin, karanlık bir yerde saklanır) yaklaşık iki yıl boyunca iyi kalacaktır.
Yine de, muhtemelen daha önce kullanmak daha uygun olacaktır. Food Chemistry’ de yayınlanan bir araştırmada, antioksidan seviyelerinin zamanla azaldığı bulundu. Zeytinyağındaki en iyi saklama koşullarında bile 12 ay depolamadan sonra keskin bir şekilde düşüş görülmekte.

Zeytinyağınızdaki antioksidan seviyelerini yüksek tutmanın dört yolu:

•6 ay içerisinde kullanacağınız miktarlarda zeytinyağı alın.
•Çok fazla zeytinyağı satması muhtemel yoğun mağazalardan satın alın (çok uzun süredir rafta durmadığından emin olmak için).
•Işık ve ısıdan uzakta, hava geçirmez şişelerde veya metal kutularda saklayın.
•Buzdolabında saklarsanız, bozulma olasılığı daha düşüktür. Soğumuş yağ bulanıklaşır ve kalınlaşır – ancak endişelenmeyin. Yine aynı kalite ve tada sahip olacak ve oda sıcaklığına geri getirildiğinde tekrar sıvı ve berrak hale gelecektir.

Kaynak: Türkiye Sağlık Vakfı

https://www.saglik.org.tr/makale-haber/zeytinyagi-hakkinda-her-sey